A linképítés a szent grál 2020-ban?
A linképítés szerepe a keresőoptimalizálásban 2020-ban is fontos szerepet tölt be, azonban koránt sem tekinthetjük a legfontosabb eszközének. Egy fontos fogaskerék a seo palettáján, mely nélkül bizonyos szint fölé eljutni talán nem is lehet.
Mi is a link?
A link, (más néven hyperlink) ugrópont, kapocs, a hiperszöveges, hipermediális rendszerek rendszerek elemeit, objektumait összekötő eszköz.
Hiperhivatkozással legtöbbször az internet böngészése közben találkozhatunk, ahol a hasonló témájú információk így vannak összekötve. Ilyen kapcsolatok létrehozhatók weblapokon, szövegszerkesztőkben, táblázatkezelőkben, kiadványszerkesztőkben is.
Milyen fajtái vannak a linkeknek?
- Belső, befelé mutató linkek: Ezek a hivatkozások a weboldalunkon belül helyezkednek el. Céljuk, hogy az egyik aloldalról egy másik aloldalra kalauzolja az olvasót, ahol a megemlített tartaloról részletesebb leírást találhat. Ilyen belső linknek minősülnek a weboldal menü gombjai is, hiszen ezek is ezt a funkciót látják el.
- Belső, kifelé mutató linkek: Ezek a hivatkozások a weboldalról kifelé, más domain alatt futó oldalakra mutat, melyre például hivatkozunk azaz a cikkünkben lévő téma forrásoldala.
- Külső, befelé mutató linkek: Külső weboldalról a mi oldalunkra mutató linkek ezek. Akkor használják például, amikor oldlunkon szereplő tartalomra hivatkoznak – vagy ajánlanak bennünket.
Mind a három fajta link jelentőséggel bír a keresőoptimalizálás eszköztárában, azonban a 3 típusú külső link volt az amely google indulásakor 1998 – ban megváltoztatta a keresők világát és a google-t az élre röpítette, majd a piaci részesedés kb 90%-át megszerezte.
A linképítés
A google első algoritmus a page rank nevet kapta, mely program azzal szolgált rá a sikerrre, hogy rangsort állított fel a weboldalak között. Az volt a számítás alapja, hogy a hány link hivatkozik a weboldalra és, hogy a hivatkozó oldalakra is hányan hivatkoznak – linkelnek.
Ennek a rangsornak a felállításával vált először lehetővé, hogy a rendkívül megnövekedett weboldal mennyiség közül a felhasználók hamar megtalálhatták a rangsor elejére került weboldalak között az általuk keresett tartalmat.
Ügyeskedésk: Persze hamar megjelentek azok a módszerek, amelyek ennek az előnyeit kihasználva – mesterségesen generálták a linkek sokságát – mely már nem volt sem a goolge sem a felhasználók érdeke. Ilyenek voltak például a nagy linkkatalógusok, melyek mára már majdnam teljesen jelentőségüket vesztették.
Mára alig maradt belőlük, szinte csak melyek minőségi szolgáltatást nyújtanak és specializálódtak valamely szakterületre. Egy induló weboldalnak maximum 3-4ilyenben érdemes megjelennie, de csodát várni nem szabad tőlük.
A google pingvin algoritmus az ilyen black-hat seo ügyeskedések miatt jött létre, mely kiszűri például a tömeges „értéktelen” linkekkel előre került weboldalakat és büntetésből hátrébb sorolja azokat.
A linképítés a gyakorlatban:
- Eszedbe ne jusson linképítéssel kezdeni a seo, míg az alapok renben nincsenek. Ezalatt azt értem, hogy releváns ( témához tartozó ) tartalom hegyeket generáltál az új weboldaladra. Ez mindenképpen minőségi tartalom legyen, hiszen ezzel alapozod meg, hogy a látogatók szeressék és a szemükben és a google szemében szakértőnek számíts a témában.
- Közösségi média megosztások segítenek abban, hogy rengeteg felhasználóhoz eljuttasd a tartalmaidat – ezáltal elérheted könnyű szerrel, hogy megosszák az elégedett olvasók a cikkjeidet. Itt, használhatsz fizetett hirdetéseket is – amennyiben megteheted.
- Néhány minőségi linkkatalógusba regisztrálhatsz a feniek szerint
- Keress releváns linkcsere partnereket: Ezalatt olyan partner weboldal üzemeltetőket értek, akikkel kölcsönösen írtok cikket egymás oldalára. Fontos,hogy témádhoz kapcsolódó, de ne konkurens legyen a partner profilja.
- Témádhoz kapcsolódva akár több új domain néven is építhetsz weboldalakat, melyeken megjelenő szintén minőségi cikkekkel – erősítheted hivatkozva – belinkelve a forrás oldaladat.
Linképítés során milyen súlyos hibákat követhetsz el?
- A gagyi linkkatalógusokat részesíted előnyben
- Csak összeütsz valami gyenge tartalmat
- Linkeket vásárolsz – ezek sokszor nem relevánsak, és minőséget nem hordoznak – ezek nagy mennyisége is hátráltatja az előrejutást.
- Nem releváns linkcsere alkalmazása dögivel
- Közösségi média linkmegosztó szerepét nem használodki
- Gyenge vagy tartalom nélküli oldalakról linkelsz
- Black-hat seo módszereket alkalmazol, vagy ilyen „szakmberre” bízod a munkát
- Csak a főoldaladat linkeled, az aloldalaidat – cikkjeidet nem.
- Linkcsere appropóján nem írsz új cikket, hanem duplikálsz egy már megjelentet
- Fórumokat, blogokat telerakod magadra mutató linkekkel
Összességében a linképítés jelentőssége 2019-ben abban áll, hogy ez a „hab a tortán”. Amikor a weboldalad seo munkálatainak alapjaival elkészültél, azzal nagy valószínüséggel stabilan az első oldalon való megjelenés borítékolható – azonban, hogy a találati listában az 5. – 6. helyről előrébb kerülj – már elengedhetetlen a linképítés! Fordított sorrendben ne próbáld ki – nem működik!